Välj företag:
Topplistor arrow_right

Är du redo för nästa kliv i karriären?

Foto: Shutterstock

Nytt år och kanske har du redan börjat snegla på vad det har att erbjuda. Men skynda inte vidare riktigt än! Utvärdera tiden som har gått och låt årets erfarenheter guida dig framåt – de kommer att vara dina bästa redskap inför 2019.

Att tänka framåt och inte älta det förgångna är bra i många fall, men det finns tillfällen då vi snarare gör oss själva en björntjänst om vi inte stannar upp och försöker lära oss av det som har varit. För visst kan vi väl enas om att upprepade misstag är onödiga och att det är lättare att nå sina mål om man vet vad man har för förutsättningar att utgå från?

– Om du ger dig själv tid att analysera och utvärdera innan du startar något nytt så har du automatiskt halva jobbet gjort och behöver inte uppfinna hjulet igen. Många missar att lära sig av facit och hoppar bara vidare till nästa mål. Att kunna reflektera över det som du har åstadkommit och varit med om är det mest kraftfulla sättet du kan lära dig på, säger coachen och föreläsaren Emma Pihl.

Utvärdera det som har varit

Hur du bäst går tillväga när du ska blicka tillbaka på året som har gått och minnas höjdpunkter och snedsteg, beror på hur du är som person. En del har väldigt bra minne och kommer ihåg det mesta på egen hand, medan andra behöver påminnas och inspireras genom ett återblickande samtal med en vän eller kollega. En tredje vill kanske skriva ned och organisera sina minnen i en tankekarta – och en fjärde behöver en strategi som kombinerar flera olika tillvägagångssätt.

– Frågor som kan vara bra att utgå från kan vara: ”När under året har jag trivts som bäst?”, ”Vad har varit utmanande?”, ”I vilka situationer har jag fått mest användning av mina kompetenser?”. Avsluta med frågan ”Om jag fick göra om året – vad skulle jag göra mer av och vad skulle jag ta bort?”. De svaren kommer ge dig ett bra underlag att analysera och jobba vidare med, säger Emma.

Skapa en plattform för nästa steg

När du vet vad du har i bagaget kan du kika lite närmare på var du står i dag. Svaren från de frågor som du ställde dig under utvärderingsfasen är bra att göra en konsekvensanalys på.

– Nu vill du försöka ta reda på varför du till exempel mådde så bra i de speciella situationerna som du minns. Kanske var det för att du hade en viss chef vid den tiden, eller för att du kände att du verkligen fick fullt utlopp för  dina bästa sidor? Försök att hitta minsta gemensamma nämnare i alla de exempel som du tog upp i utvärderingen.

För en del kommer analyserna snabbt och enkelt, medan det för andra kan kännas motigt att utvärdera och gå på djupet i sina egna tankar. Att rannsaka sig själv kan ibland vara utmanande, då man tvingas belysa saker som man kanske helst vill släta över och glömma.

– Det viktigaste att komma ihåg är att man aldrig är så oerfaren eller dålig som man inbillar sig, och att man alltid kan ta sig vidare. Även om du kommer fram till att du är på helt fel plats i livet, inte trivs på ditt jobb och kanske jobbar med helt fel sak, så kan du ändå alltid ta dig ett litet steg i rätt riktning. Till och med den ostadigaste grunden räcker som underlag, så länge du vågar utvärdera även de jobbiga sakerna.

Emma Pihl fotad av Paulina Westerlind

”Det viktigaste att komma ihåg är att man aldrig är så oerfaren eller dålig som man inbillar sig, och att man alltid kan ta sig vidare.”

Planera smart för 2019

Med en större förståelse för dig själv, dina styrkor och svagheter, vad du vill uppleva och varför, har du de bästa förutsättningar för att sätta en ny – och mer precis – riktning för 2019. Nu är det dags att kika närmare på dina mål: vill du utveckla dina gamla eller sätta nya? Vill du kanske prioritera andra områden i livet än de som du har gett mest utrymme under 2018?

– Att jobba mot ett mål kommer alltid med ett pris, och du måste börja med att ställa dig själv frågan om du är villig att betala det priset, vare sig det handlar om tid eller pengar. Om man misslyckas med att nå ett mål så handlar det ofta om att man inte är motiverad nog – det är skillnad på att känna att det skulle vara trevligt att uppnå något, och att verkligen brinna för det man gör. Om du känner en stark ledsamhet inför tanken på att inte nå ditt mål, eller en otrolig tillfredsställelse inför tanken på att faktiskt uppnå det, då har du hittat ett bra mål, säger Emma.

Att ha mål på era områden i livet kan vara en bra idé för att skapa balans, men se till så att de inte arbetar mot varandra. Det kan till exempel vara svårt att hinna satsa på familjen samtidigt som du vill göra karriär på jobbet och bygga ett hus.

– Försöker du uppnå alltför många saker samtidigt riskerar du i stället att bli olycklig och utbränd. Det är viktigt att
vara realistisk och inse att du även måste ha tid att ägna dig åt saker som inte har med målen att göra. Du kan absolut jobba mot att få en viss roll på jobbet samtidigt som du är en närvarande förälder, men då får du kanske justera hur lång tid det ska ta innan du får den där rollen. Har du era mål så får du vara beredd på att tänka mer långsiktigt.

För att hamna på en realistisk nivå tipsar Emma om att du kan testa dina mål. När du har formulerat vad du vill uppnå: försök att göra målet så icke utmanande som det bara går – sänk ribban allt du kan. Prova sedan att göra det så orealistiskt högt som du bara kan och jämför de två motpolerna. Nu blir gränserna något tydligare, och någonstans i mitten bör ditt mål hamna för att du ska kunna uppnå det.

Viktigt med uppföljning

Men med handen på hjärtat kan det vara svårt att nå sina mål oavsett hur realistiska och motiverande de är. Orsaken är bristen på uppföljning, menar Emma. Många gånger är vi alldeles för dåliga på att driva oss själva, helt enkelt för att vi under hela livet har vant oss vid det sociala samspelet där vi får respons från andra när vi presterar något.

– Därför kan det vara bra att involvera din familj, en vän eller kollega i dina mål. Berätta vad du vill uppnå och be dem att fråga hur det går för dig varje gång ni ses. Är du van vid att jobba mot mål på egen hand så kan det ändå vara bra att sätta upp strukturer för uppföljning i din vardag. Gå till exempel upp lite tidigare varje måndag, sätt dig på ett café innan jobbet och se över hur du står dig mot dina mål. Vad har du gjort under den gångna veckan som har fört dig närmare dem? Vilken liten sak kan du göra varje dag den här veckan, som kommer att ta dig ännu lite längre? Det är de små regelbundna sakerna som gör stor skillnad.

Text: My Ullvander

TOPP 50 ekonomi

  1. IKEA
    B
  2. Spotify
  3. Google
Se hela listan

TOPP 50 civilingenjör

  1. IKEA
  2. Volvo Cars
    B
  3. Google
Se hela listan

TOPP 50 högskoleingenjör

  1. IKEA
  2. Volvo Cars
    B
  3. Volvo Group
Se hela listan

TOPP 50 Data/IT

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft
Se hela listan

TOPP 50 juridik

  1. Regeringskansliet
  2. Utrikesdepartementet
  3. SÄPO
Se hela listan

TOPP 50 samhällsvetare

  1. IKEA
  2. Google
  3. Sveriges Television
Se hela listan

TOPP 10 sjuksköterskor

  1. Capio
  2. Röda Korset
Se hela listan

TOPP 10 lärare

  1. Skolverket
  2. Stockholms stad
  3. Göteborgs Stad
Se hela listan

TOPP 10 socionom

  1. Socialstyrelsen
  2. Polisen
  3. Rädda Barnen
Se hela listan