Välj företag:
Topplistor arrow_right

“Man får känslan av att allt är möjligt här”

Foto: André de Loisted

På Thule Group får Ivona Todorovska och Magnus Mattsson arbeta i en snabbrörlig miljö med konsumentnära produkter.

Ett konstant flöde av nya produktkategorier innebär många spännande utmaningar för Thule Groups marknad- och säljavdelning i Malmö. Här arbetar Ivona Todorovska, Sales Development Coordinator, och Magnus Mattsson, Sales & Marketing Planning Manager, som båda beskriver en snabbrörlig och flexibel arbetsplats, vad gäller såväl arbetsuppgifter som utvecklingsmöjligheter.

Vad lockade er till företaget?
Ivona: – När jag kom hit från Danmark för två år sedan visste jag inte så mycket om Thule, men redan första dagen kändes det väldigt naturligt att vara här. Det är en oerhört positiv atmosfär inom bolaget och alla är engagerade och brinner för det de gör. Man får känslan av att allt är möjligt här. Eftersom det är ett globalt bolag är det också en väldig mångfald inom organisationen, bara här i Malmö är vi 16 olika nationaliteter av cirka 50 anställda. Det tycker jag är inspirerande!

Magnus: – Jag tänkte egentligen arbeta på en bank eller liknande. Men det som lockade med Thule var att det är ett tillverkande företag vars produkter – som exempelvis barnvagnar, cykelhållare och resväskor – andas kvalité och innovation och ofta har ett känslomässigt värde för konsumenterna och mig själv. Organisationen är platt, dynamisk och snabbrörlig vilket gör att beslut och förverkligandet av förslag och idéer går snabbt vilket är otroligt upplyftande. Jag har varit här i sex år nu, i fyra olika roller, och känner fortfarande att jag hela tiden utvecklas precis som bolaget självt.

Hur tänker ni kring rekrytering på Thule Group?
Magnus: – Jag ser inte att Thule stirrar sig blint på vilken utbildning personen har, utan försöker istället bedöma var hen passar in i bolaget genom interna utvärderingar och tester som berör både ens kunskaper samt intressen och personlighet. Du behöver till exempel inte vara utbildad inom marknad och sälj för att jobba med försäljning. Det handlar mer om att hitta vilka fallenheter varje individ har. Sedan kan det vara så att vi letar efter en kandidat med en specifik kunskap, som till exempel en CAD-ingenjör, och då behöver man såklart ha utbildning/expertis inom detta.

Vilka råd hade ni velat ge er själva när ni var nya på jobbet?
Magnus: – När man är ny på jobbet eller i arbetslivet kan man vara rädd för att göra fel, vilket är hämmande. Det är därför viktigt att inse att det är utvecklande att våga göra fel så länge ens beslut är välgrundade.

Ivona: – Var inte rädd för att fråga och lära av andra.

Text: Sara Schedin

Thule Group

Företaget som idag är världsledande på produkter som gör att du på ett enkelt sätt kan ta med dig din sport- och fristidsutrusning bildades 1942 i småländska Hillerstorp av familjen Thulin. Under 1960-talet satsade familjen på tillverkning av biltakräcken och företaget växte snabbt med flera produktkategorier inon sport och fritid. I dag har Thule Group cirka 3 400 anställda spridda över Norden, Nord- och Sydamerika och Asien. Huvudkontor ligger i Malmö.

Läs mer: www.thulegroup.com

Ivona Todorovska

Titel: Sales Development Coordinator.

Utbildning: Master i ekonomisk marknadsföring, Copenhagen Business School, examen 2014.

Vilken är din favoritprodukt från Thule och varför är den det? “Thule Urban Glide 2 barnvagn – fantastisk vagn som framför allt är lätt att manövrera, och som mitt barn verkligen
trivs i.”

Magnus Mattson

Titel: Sales & Marketing Planning Manager.

Utbildning: Magister i industriell & finansiell styrning, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2012.

Vilken är din favoritprodukt från Thule och varför är den det? “Thule Subterra kabinväska. Det är min trogna följeslagare på både semestern och i arbetet, rullar smidigt på alla underlag, är både snygg och praktiskt.”

TOPP 50 ekonomi

  1. IKEA
    B
  2. Spotify
  3. Google
  4. H&M
  5. Nike
    B
  6. Volvo Cars
  7. Volvo Group
  8. ICA
  9. Klarna
  10. Lóreal Group
    B
  11. Infocard  1  desktop
  12. Infocard  r  mobile
  13. adidas
  14. Åhléns
  15. SAS
  16. Coca-Cola European Partners
  17. McKinsey & Company
    B
  18. SEB
    B
  19. Business Sweden (Exportrådet)
    B
  20. EY (Ernst & Young)
    B
  21. Unilever
  22. Infocard  2  desktop
  23. Infocard  b  mobile
  24. Microsoft
  25. PwC
  26. The Boston Consulting Group
  27. TV4
  28. Utrikesdepartementet
  29. Svenskt Näringsliv
  30. Handelsbanken
  31. Skatteverket
  32. Lantmännen
  33. Swedbank
  34. Infocard  3  desktop
  35. Infocard  n  mobile
  36. Avanza
  37. Axfood
  38. VING
  39. TUI
  40. Volkswagen Group
  41. EU-kommissionen
  42. Sveriges Riksbank
  43. Investor
  44. Sveriges Television
  45. Stockholms stad
    B
  46. Infocard  4  desktop
  47. Infocard  1  mobile
  48. Nelly
  49. Sveriges Riksdag
  50. Göteborgs Stad
  51. Sida
  52. Regeringskansliet
  53. Carlsberg
  54. Tetra Pak
  55. Arla Foods
  56. Scandic Hotels
  57. Infocard  5  desktop
  58. Infocard  2  mobile

Raketer ekonomi

  1. Scania

TOPP 50 civilingenjör

  1. IKEA
  2. Volvo Cars
    B
  3. Google
Se hela listan

TOPP 50 högskoleingenjör

  1. IKEA
  2. Volvo Cars
    B
  3. Volvo Group
Se hela listan

TOPP 50 Data/IT

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft
Se hela listan

TOPP 50 juridik

  1. Regeringskansliet
  2. Utrikesdepartementet
  3. SÄPO
Se hela listan

TOPP 50 samhällsvetare

  1. IKEA
  2. Google
  3. Sveriges Television
Se hela listan

TOPP 10 sjuksköterskor

  1. Capio
  2. Röda Korset
Se hela listan

TOPP 10 lärare

  1. Skolverket
  2. Stockholms stad
  3. Göteborgs Stad
Se hela listan

TOPP 10 socionom

  1. Socialstyrelsen
  2. Polisen
  3. Rädda Barnen
Se hela listan